Penjanaan Tekstur 3D

ABDUL AZIZ, FAIRUZ AFFANDI (1999) Penjanaan Tekstur 3D. Other thesis, Universiti Teknologi Malaysia.

[img]
Preview
PDF
fairuz_affandi_abdul_aziz.PDF

Download (848Kb) | Preview

Abstract

Fotorealisme merupakan ciri utama di dalam bidang grafik berkomputer. Salah satu elemen primitif atau parameter yang perlu ada pada sesuatu objek 3D daripada penjanaan berkomputer agar ia kelihatan realistik adalah pemetaan tekstur. Pemetaan tekstur merupakan suatu cara yang mudah bagi tujuan mencapai darjah reliasme yang tinggi dalam penjanaan imej melalui sintesis berkomputer tanpa melibatkan kerja yang banyak. Daripada membiarkan sesuatu objek yang sudah dilorek kelihatan seperti plastik bercahaya dan tidak menarik, maka pemetaan tekstur adalah kaedah yang menambah kekomplekskan sesuatu permukaan objek tanpa memberi kesan kepada geometri sebenar objek tersebut dengan meletakkan suatu imej 2D atau tekstur pejal 3D kepada permukaan objek 3D di dalam sesuatu kejadian mengikut teknik tertentu. Tesis ini akan membincangkan apa yang di maksudkan dengan pemetaan dan penjanaan tekstur dan kaedah yang digunakan untuk melaksanakan teknik tersebut. Di samping itu topik-topik yang berkaitan akan turut di bincangkan di sini, seperti bagaimana mendapatkan koordinat yang berpadanan di antara dimensi ruang tekstur dan dimensi permukaan objek, model keamatan dan surihan cahaya

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA75 Electronic computers. Computer science
Divisions: Faculty of Computer Science and Information System > Computer Graphics and Multimedia
Depositing User: Unnamed user with email knizam@utm.my
Date Deposited: 04 Jul 2013 07:25
Last Modified: 04 Jul 2013 07:25
URI: http://ir.fsksm.utm.my/id/eprint/3524

Actions (login required)

View Item View Item